Пројекти и акције

PREZENTACIJA PROJEKTA KA1 MOBILNOST ZA ŠKOLE PROGRAMA ERAZMUS PLUS

OŠ "Sveti Sava" jedina je subotička škola koja učestvuje u projektima KA1 Mobilnost za škole programa Erazmus plus.

U Plavoj sali Gradske kuće zaposleni u školi približili su svoja iskustva predstavnicima ostalih subotičkih škola sa ciljem da se što više obrazovnih ustanova uključi u ovaj program. OŠ “Sveti Sava” drugu godinu zaredom učestvuje u ovom programu u sklopu kog su realizovane posete školama u Zagrebu (2017) i Ljubljani (2018), kao i učešće nastavnika škole na kursu Classroom Management Solutions for Teacher koji je održan u Firenci (2018).
Za dve godine kroz ovaj program prošlo je ukupno osam nastavnika iz škole. Sa osnovnom školom "Zadobrova" iz Ljubljane, naša škola je potpisala protokol o saradnji, što školi pruža mogućnost učešća u projektima KA2 Strateških partnerstava između škola programa Erazmus plus naredne godine.

Direktor OŠ “Sveti Sava”, Novica Palvlović kaže da su zaposleni kroz ovaj program imali priliku da se upoznaju sa evropskom praksom u obrazovanju, kao i inovativnim metodama nastave i razmene iskustva sa svojim kolegama iz inostranstva, a neka od novostečenih znanja i veština nastavnici će primenjivati u nastavnom procesu, odnosno radu sa učenicima.
Učešće škole u ovom programu podržala je i lokalna samouprava iz koje navode da će podržati i sve ostale škole i institucije koje imaju želju da se priključe.
Erazmus+ je program Evropske unije namenjen finansiranju projekata, partnerstava, događaja i mobilnosti u oblasti obrazovanja i obuka, mladih i sporta. Program Erazmus+ pokriva period 2014-2020.

ČETVRTI DAN KURSA

Četvrtog dana kursa Classroom Management Solution naši nastavnici su, u saradnji sa učesnicima iz drugih zemalja, razmenjivali ideje rešavanja problema, odnosno izazova na koje nailaze. Zatim su razrađivali strategije motivisanja učenika i dobili neke nove ideje i alate (npr. „Wingman“ strategija za uključivanje povučenijih i nesigurnijih učenika u grupni rad).

U drugom delu današnjih radionica nastavili su rad vezan za Project Based Learning. Dobili su uputstva i ček-liste za lakše planiranje i sprovođenje projekata. Takođe, gledali su i video snimke u kojima nastavnici i učenici škola gde se PBL primenjuje, govore o prednostima ovog metoda učenja. Na kraju su imali zadatak da urade pripremu za jedan konkretan projekat koji bi mogli da primene sa učenicima u našoj školi.

Za sutrašnji dan se planira prezentacija i evaluacija projekata svih grupa nastavnika koji učestvuju na kursu.

TREĆI DAN KURSA

Naše kolege su u sredu učestvovale u radionicama na kojima su upoznate sa metodom Flipped Classroom (izvrnuta učionica) i Project Based Learning (projektna nastava).

Flipped Classroom je metoda koja se sve više koristi u nastavnom procesu. Učenici obradu gradiva rade kod kuće koristeći različite izvore informacija (internet, udžbenik i slično) pripremljene ili zadate od strane nastavnika, dok ono što bi trebalo da budu domaći zadaci (u tradicionalnoj nastavi) rade u školi. Učesnici kursa su tokom radionica imali zadatak da osmisle jednu temu i naprave pripremu koja je zasnovana na metodi Flipped Classroom.

Drugi deo današnjeg kursa sastojao se od upoznavanja sa metodom Project Based Learning (projektna nastava). Učesnicima su prezentovani video klipovi i iskustva nastavnika i učenika iz drugih škola koji koriste navedenu metodu. Nakon toga su podeljeni u grupe imali zadatak da osmisle dva projekta i prezentuju načine na koje bi ti projekti mogli biti realizovani.

U poslepodnevnim časovima naše kolege su imale organizovan obilazak nekoliko znamenitosti Firence koji im je obezbedio Europass Teachers Academy.

 

 

DRUGI DAN KURSA

Nastavnici su po programu seminara učestvovali u radionicama na temu:

  • Kako uspostaviti pravila ponašanja na časovima/ u učionici i kako uvesti nova.
  • Kako se baviti učinicima koji imaju problema u ponašanju i kako pronaći efikasna rešenja.
  • Kako dati jasne instrukcije i nadgledati rad u paru i grupi i kako razvijati prijatnu, saradničku atmosferu i međusobno poverenje.

Radionice su organizovane tako da su kolege iz različitih zemalja u grupama, što doprinosi razmeni iskustava i ideja i upoznavanju drugih sistema školstva. Takođe, uviđaju se kako razlike, tako i velike sličnosti. Ovakav vid rada doprinosi razvoju saradnje i potrebi da se ona uspostavi na nivou škola.

PRVI DAN KURSA

Nastavnici naše škole, Alan Pavluković, Suzana Išpanović i Ivana Čakširaš, kao učesnici projekta KA1 Mobilnost za škole, programa Erazmus+ nalaze se na kursu Classroom Management Solutions for Teachers koji se održava u Firenci (Italija), od 22.10. do 27.10.2018. godine. Na putu za Firencu, presedali su u Milanu, gde su proveli nekoliko sati, pre nastavka puta. Na kursu sa našim kolegama, nalaze se i nastavnici iz Finske, Letonije, Mađarske i Španije.

Tokom prvog susreta, kako bi se bolje međusobno upoznali, učesnici su predstavljali sebe, svoje škole, gradove i zemlje iz kojih dolaze.

U prvim radionicama, razmenjivali su svoje ideje, iskustva i mišljenja o tome šta je to podučavanje u kojem je učenik u centru, a zatim je bilo govora o podučavanju/ nastavi u 21. veku gde su u fokusu 4K: kritičko razmišljane, komunikacija, kolaboracija i kreativnost.

ПЕТИ ДАН ПОСЕТЕ ЉУБЉАНИ

ОПШТА ЗАПАЖАЊА О ШКОЛИ "ЗАДОБРОВА" У ЉУБЉАНИ
Ученици су у вишим разредима врло  одговорн и показују висок степен поштовања наставника. Код групног рада, који се често користи на часовима сви чланови групе се подједнако  труде да покажу креативност.
У трећем разреду ученици пажљиво слушају учитељицу Матеју, раде по упутствима и изграђују сарадничке односе током рада. Сви ученици имају висок ниво свести о чувању околине, рециклажи и воде рачуна о хигијени своје учионице, прибора и околине.
У школској згради ученици су културни, поздрављају све одрасле особе.Сви су имали позитиван став према нашој посети, показивали интересовање за српску културу и наш језик.

Са ученицима нижих одељења је на часовима уз учитељицину отвореност показано интересовање према другим народима, па су ученици често тражили да им се каже реч на словеначком а потом на српском језику.
Директор школе има врло домаћински однос према посетиоцима, и свој позитиван став успешно преноси на све запослене. У колективу владају одлични међуљуски односи, колегијалност и сарадња, што смо уочили кроз ситуације где су учитељице колегијално мењале једна другу ради обављања неких приватних обавеза.
Школа зрачи гостољубивошћу и опуштеношћу, свих запослених који раде у врло хигијенском окружењу, где сваки члан, од директора, наставника и свих ученика, врло води рачуна о школи.
Спољашње окружење школе је безбедно, ђаци долазе тротинетима, бициклама, ролерима или их родитељи довозе.
У свим просторијам је изузетно чисто, топло и уредно.
Нова електронска наставна средства се чувају и врло користе у раду са ученицима.
Сваки ученик је информатички припремљен за коришћење средстава која се врло пажљиво користе сваки дан.

Школа има своју кантину, тј. мензу у којој на класичан самоуслужан начин узимају свој оброк, који је најчешће топао или куван, уз напитке, прилоге, салате и воће. Уочено је да школа ради и на радном васпитању деце у кухињи, па су по двоје ученика ангажована око распремања тацни коју сваки ученик врати на пулт након завршеног оброка.

У читавој Словенији деца иду у школу само у једној смени, тј. пре подне, а поподне школа зарађује издавајући филскултурну салу спортским друштвима.

Наша трочлана екипа је отишла из школе домаћина са врло позитивним утисцима.

ТРЕЋИ ДАН ПОСЕТЕ ЉУБЉАНИ

Данашњи дан смо посетили неколико часова. С обзиром да је мигрантска криза присутна и у Словенији, пар младих спољних сарадника гостовало је у школи, чијем смо предавању - радионици присуствовали у једном одељењу. Младић и девојка су на занимљив и деци прилагођен начин говорили и разговарали о свим аспектима проблематике бегунаца и миграната (уочили смо разлику у ова два термина које су често помињали). Предавање је било поткрепљено илустрацијама и видео прилозима помоћу пројектора које овде поседује свака учионица.

Час биологије је такође био богато илустрован уз помоћ пројектора, а ученици су на другом делу часа користила и микроскоп. Рађена је јединица "Од ћелије до организма",  где се говорило о грађи ћелије, једру, хромозомима, днк, дна и осталим доста апстрактним аспектима, које је наставник успешно преносио деци. Учионица има 3Д пројектор.
Занимљиво је да информатика у Словенији није обавезан предмет и да се учи у последњој триади основне школе (последње три године, у 7, 8. и 9.разреду. Основна школа код њих траје 9 година.) Програмирање уче само деца са склоностима ка томе, за разлику од програма у Србији, где се информатика уводи као обавезни предмет, а програмирање треба да обухвати сву децу.
Након посете школи, захваљујући нашем домаћину, директору школе Владимиру Зноју, реализована је посета Постојнској јами, удаљеној шездесетак километара од Љубљане. Наша екипа се вратила у Љубљану веома задовољна.

ПРВИ ДАН ПОСЕТЕ ЉУБЉАНИ

Први дан посете Основној школи „Задоброва“ у Љубљани протекао је упознавањем гостију са домаћинима, на челу са директором Владимиром Знојем, као и са упознавањем општег стања у којем школа функционише. Љубазни домаћин је одговарао на питања која су нас занимала, а тичу се броја деце, одељења, наставног кадра, опремљености наставним средствима и кабинетима, као и начина на који остварују програм рада. Потом смо обишли просторије школе и успут се додатно информисали о претходно наведеном. Договорили смо се око активности и посетама часова током наредних дана.
Игром случаја, припала нам је част да будемо примљени код градоначелника Љубљане, Зорана Јанковића, са којим смо имали краћи разговор.

ЧЕТВРТИ ДАН ПОСЕТЕ ЉУБЉАНИ

Од посета данашњим часовима издвојили би час технике и технологије у 6.разреду. Наставна јединица је била "Заштитна средства код руковања машинама". Ђаци су најпре поразговарали са наставницом на ту тему, набројали шта се све користи у ту сврху, а потом су прешли у просторију у саставном делу учионице, где се налазе електричне машине којима су руковали. Школа има две моделарске тестере, брусилицу, бушилице и усисивач са фиксно уграђеним цревима везаним за машине, тако да се приликом рада прашина ствара минимално. Школа има 6 малих лего робота, који се могу

програмирати уз помоћ рачунара, и могу п да прате путању у облику црне линије која им се постави. Раде на врло сличном принципу као и М-бот роботићи које је добила наша школа.Роботићи се могу управљати даљинским управљачем или преко андроид апликација путем блутута. Што се њиховог програмирања тиче, постоји програм на рачунару који се састоји од графичких блокова са наредбама лако разумљивим за децу, па управљање на тај начин могу да савладају релативно лако. Међутим, због одсуствовања наставника који раде са њима, нисмо били у могућности да видимо час рада са роботићима.

Посећен је час музичке културе у 7.а .Наставна јединица: Музика средњег века, са методом групног рада.Ученици су самосталним стваралачким радом дочарали музику Маора, Индијанаца, Словенаца и Кинеза, користећи покрет и различите покрете које су самостално у групама по 5-6 ученика смислили и извели. Следећи час је био час матерњег језика у 3.а. Ученици су читали текст о Ромској популацији а учитељица их је наводила на толерантност и мултикултуралност. Касније су самостално читали текст о добром дечаку и имали задатак да праве стрип.

Након посете школи, остатак дана наша екипа је отишла у обилазак прелепог планинског амбијента Језерско, Бледског и Бохињског језера.

ДРУГИ ДАН ПОСЕТЕ ЉУБЉАНИ

Другог дана боравка у школи у Љубљани учитељица Мирјана Лончаревић је присуствовала и пратила по два часа у трећем и првом разреду, док је наставник Горан Цветковић пратио час биологије и информатике у 8. разреду. Директор Новица Павловић је са директором домаћином, Владимиром Знојем, размењивао искуства о управљању школом, а предочен му је и начин функционисања повезаности и умрежености школе са Министарством просвете Словеније путем Интернета. Потписан је и Протокол о сарадњи (Cooperation Agreement) између наше две школе.

   У трећем разреду рађена је наставна јединица „Одузимање са прелазом“, где је у сврху понављања коришћена интерактивна табла од стране ученика. На часу словеначког језика рађена је наставна јединица „Понављање и употреба великог слова и врсте реченица“ групним методом рада, где су групе имале различите задатке. Од информационих технологија коришћени су таблет и интерактивна табла, на којима су ученици вршили самопроверавање свог знања, а учитељица имала само улогу усмеравања и провере урађених задатака.
   У 1. Разреду, на часу словеначког језика, коришћена је интерактивна табла за интерпретацију приче „Деда и репа“. Ученици су вршили сами избор задатака које желе да раде, а односили су се на илустрацију приче, повезивање ликова са исхраном или стваралачки рад на тему илустрације „шта све светли“. Улога учитеља је била да провери да ли су задаци урађени.
   На часу физичког рађен је метод рада по станицама, а у циљу развијања моторичких способности. Што се активности тиче, ученици су трчали, скакали, позили, ходали и пењали се на узрасно прилагођеним реквизитима и справама (трамболина, ниска греда, шведска клупа, мини пењалица, шведски сандук, конопац, полулопта, лестве, тобоган и еластична лопта).
   Уочено је да се велика пажња у нижем узрасту посвећује правилном физичком развоју, јер се у школи одржава 4 часа физичког васпитања недељно (три часа држи наставник физичког, а један учитељ). Осим тога, ученици 3.и 4. Разреда одлазе на градски базен три пута недељно као на обавезну активност.
   Уочено је да се у школи посебна пажња посвећује рециклажи отпада, (пошто у свакој учионици ученици селектују отпад у три посебне канте) и негује се правилан однос према раду, јер дежурни ученици доносе ужину у разред и брину о хигијени после обављене ужине. Ученици старијих разреда имају распоред дежурних ученика у кантини, са задатком да помажу особљу кухиње при чишћењу и селектовању посуђа и есцајга.
   Од стране учитељице Мирјане, уочено је дисциплиновано понашање деце већ у најранијем узрасту и висок ниво сарадње ученика у групном облику рада, као и правилна употреба савремених средстава (интерактивне табле и таблета).

ПРОЈЕКАТ МОБИЛНОСТ ЗА ШКОЛЕ ПРОГРАМА ЕРАЗМУС ПЛУС

Наша школа ове године учествује у пројекту КА1 Мобилност за школе програма Еразмус+ спроводећи две активности у два града Еврпске уније. Прва активност је тзв. посматрање на радном месту (Job Shadowing) које се спроводи у ОШ „Задоброва“ у Љубљани у Словенији. Друга активност је Курс који ће бити спроведен у Фиренци у Италији.

У активност „посматрање на радном месту“ које траје од понедељка 01.10. до петка 05.10. 2018. учествују директор школе Новица Павловић, професорица разредне наставе Мирјана Лончаревић и професор техничког и информатичког образовања Горан Цветковић. Циљ активности које се спроводи у ОШ „Задоброва“ у Љубљани је

упознавање учесника пројекта са применом ИКТ (информационих и комуникационих технологија) у настави. Учесници ће током боравка у Љубљани пратити извођење наставе колега из ОШ „Задоброва“ који свој рад заснивају на примени ИКТ и спознаће предности ове савремене методе наставног процеса. Осим тога представници наше школе ће имати прилику да развијају интеркултуралност и склапају познанства са колегама из земље Европске уније што је такође један од циљева пројекта.

У недељу 30.09. 2018. трочлани тим учесника пројекта је пошао пут Љубљане у преподневним часовима преко Мађарске где су се зауставили на језеру Балатон пре уласка у Словенију те су своје утиске поделили са колективом наше школе путем слика. У Љубљану, односно у хотел у којем су резервисали смештај, стигли су око 19 часова и од сутра почињу њихове активности у ОШ „Задоброва“ у Љубљани. Учесници пројекта ће слати извештаје и утиске свакодневно управи школе који ће бити благовремено постављени на школски сајт те ће сви заинтересовани моћи свакодневно да прате активности директора и наставника наше школе у Љубљани.

(Visited 108 times, 1 visits today)